Thursday, April 23, 2009

Ceburi Ternakan Ruminan



KUCHING 13 April - Usahawan bumiputera di Sarawak digalakkan untuk menceburkan diri dalam bidang industri ternakan ruminan memandangkan permintaan daging melebihi daripada bekalan sedia ada di negara ini.

Menteri Muda di Jabatan Ketua Menteri (Pembangunan Usahawan Bumiputera) Sarawak, Mohd. Naroden Majais berkata, selain itu pengeluaran daging terutamanya kambing dan lembu telah menjadi satu industri yang boleh mendatangkan keuntungan sekiranya diceburi secara serius.

Menurutnya, ia juga selaras dengan hasrat Dasar Pembangunan Negara 3 (DPN3) untuk mengangkat sektor pertanian sebagai enjin pertumbuhan ekonomi ketiga negara.

''Ia juga selaras dengan hasrat kerajaan negeri untuk mempertingkatkan tahap sara diri terhadap daging kambing dan lembu yang mempunyai nilai tambah dan pada masa yang sama Unit Pembangunan Usahawan Bumiputera mahu lebih ramai usahawan bumiputera membabitkan diri dalam sektor tersebut," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Kursus Keusahawanan Penternakan Kambing di Pusat Latihan Sarawak di Telaga Air dekat sini hari ini.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pantai Damai, Dr. Abdul Rahman Junaidi.

Mohd. Naroden berkata, penganjuran kursus penternakan ruminan pada hari ini adalah antara salah satu daripada strategi penting untuk memastikan segala hala tuju yang ditetapkan dapat dicapai.

Katanya, antara hala tuju tersebut ialah meningkatkan sumbangan sektor ternakan bagi mengurangkan import, mengeluarkan produk yang berkualiti tinggi (baka) pada harga yang kompetitif, meningkatkan jumlah usahawan bumiputera berskala besar dan mempelbagaikan pengeluaran bahan mentah.

Selain itu, tambahnya, pembangunan kapasiti sumber manusia juga merupakan asas utama kepada kejayaan serta aspirasi pembangunan dan daya maju penternakan di negeri ini.

''Kursus ini memberi pendedahan kepada usahawan di Sarawak untuk mempelajari dengan lebih mendalam tentang ilmu penternakan ruminan dan kaitannya dengan pembangunan produk lain.

''Usaha ini bertepatan dengan visi kerajaan yang ingin melahirkan seramai 150,000 usahawan baru dalam tempoh Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9)," katanya.


0 comments: